Sobre el presente y el porvenir del periodismo

Recién publica la Escuela de Periodismo de la Universidad de Columbia un extenso y puntual trabajo de investigación sobre el estado actual de la industria periodística y su futuro. No sólo hay datos escalofriantes, sino también conclusiones y llamados tipo “manifiesto”.

La suerte está echada. No hay la más mínima posibilidad de sobrevivir sobre la base de los esquemas del pasado, entre los cuales obligaba, para tener éxito de tráfico o circulación, contar con una cantidad enorme de recursos económicos anclados en la publicidad. “Ad Based Journalism is Dead”, se concluye.

Tres párrafos de la nota introductoria nos ofrecen una idea del perfil de este trabajo:

This essay is part survey and part manifesto, one that concerns itself with the practice of journalism and the practices of journalists in the United States. It is not, however, about ‘the future of the news industry,’ both because much of that future is already here and because there is no such thing as the news industry anymore.

There used to be one, held together by the usual things that hold an industry together: similarity of methods among a relatively small and coherent group of businesses, and an inability for anyone outside that group to produce a competitive product. Those conditions no longer hold true.

If you wanted to sum up the past decade of the news ecosystem in a single phrase, it might be this: Everybody suddenly got a lot more freedom. The newsmakers, the advertisers, the startups, and, especially, the people formerly known as the audience have all been given new freedom to communicate, narrowly and broadly, outside the old strictures of the broadcast and publishing models. The past 15 years have seen an explosion of new tools and techniques, and, more importantly, new assumptions and expectations, and these changes have wrecked the old clarity.

Aquí el enlace conducente a esta importante investigación: The Transformation of American Journalism Is Unavoidable.

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s